Facebook markkinointi
Kirjoittaja Arto Ala-Seppälä
Tänä päivänä mobiililaitteet ovat arkipäivää ja niin myös
Facebook. Tietenkin on olemassa oma joukkonsa, jotka eivät käytä Facebook tai
ylipäätään älylaitteita erisyistä ja näistäkin saisi varmasti aikaan oman
keskustelunsa. Tätä aihetta hieman sivutetaan, kun allamme nyt tarkastelemaan
Facebookin markkinoinnin mahdollisuuksia hyvinkin pintapuolisesti.
Pähkinä kuoressa Facebook listaa omalla sivutollaan että
1,66 miljardia ihmistä käyttää Facebookia päivittäin, sekä 2,5 miljardia
ihmistä käyttää Facebookia kuukausittain. Sen lisäksi yli 7 miljoonaa
mainostajaa on aktiivisia eri Facebook -palveluissa. Senni Niemi on kasannut Meltwater.com
blogiin mielenkiintoisen katsauksen suomalaisten sosiaalisen
median käytöstä. Tämän pohjalta selviää, että noin 2,7 miljoonaa suomalaista
käyttää Facebookia.
Pelkästään yllä olevia lukuja tarkastelemalla voidaan hyvin nopeasti todeta,
että yrityksellä on aiheellista olla mukana Facebookin ihmeellisessä maailmassa
tavalla tai toisella. Yrittäjänä jos sinulla on kuitenkin aika kortilla, niin
kehottaisin kääntymään suoraa osaavan tekijän puoleen.
Yleensä kun puhutaan markkinoinnista Facebookissa, niin
mieleen juolahtaa hyvinkin yksioikoinen kuva mainoksesta mikä vilahtaa muiden Facebook
julkaisujen välissä. Todellisuudessa konepellin alla jyllää paljon enemmän
asioita mitä tavantallaaja ja sovelluksen arkikäyttäjä osaakaan odottaa.
Kannustankin jokaista aiheesta enemmän kiinnostunut sukeltamaan Facebookin
oman sivuton syövereihin tutkimaan asiaa.
Yksiselitteisesti Facebook markkinointi on kohderyhmä
mainontaa. Kaikki lähtee liikkeelle Facebook-sivustosta, mikä on yrityksen
verkkosivu Facebookin sisällä, missä voit olla yhteydessä yhteisöösi ja kertoa
esimerkiksi uusista palveluista.
Tämä jälkeen lähdetään kohdentamaan mainoksia joko kaikille
käyttäjille tai vain halutulle ryhmälle. Määrittely tapahtuu esimerkiksi
kohderyhmän iän, kiinnostuksen kohteiden, sijainnin ja aiempien sivusto
käyttäytymisen mukaan. Eli kohdennetaan erityyppisiä mainoksia Facebookin
käyttäjistään keräämään tietoon perustuen. Tämä on myös se aihe mikä vetää
osalle porukasta ”folio-hatun” päähän.
Facebook tarjoaa myös kattavat työkalut mainosten luomiseen,
kävijätietojen seuraamiseen, sekä työkalun kiireiselle yrittäjälle millä etsiä
sopiva markkinointikumppani avuksi. Tavoitteena on kohdentaa mainonta niin
hyvin, että saadaan käyttäjä ohjattua sivustollesi yhteydenottokanavaan.
No mitä Facebook markkinointi sitten maksaa?
Facebook-sivuston ylläpito ja siellä vuorovaikuttamminen ei
maksa muuta kuin aikaa ja vaivaa. Ja tämä pitääkin olla kunnossa ennen kuin maksettua
mainontaa kanttaa lähteä suunnitelmaan.
Mainonnan hintaa lähdin selvittämään Sales Communications
sivustolta, ja sieltä sainkin varsin kattavan paketin käsiini. Heidän
blogissaan vastaus oli erittäin tyhjentävä: ” Kuinka paljon näkyvyyttä tai
klikkejä asettamallasi budjetilla saa, selviää vain kokeilemalla.”
Mainonta Facebookissa on kuitenkin heidän mukaansa halpaa
verrattuna moneen muuhun mainoskanavaan. Mainonnassa valitaan haluttu budjetti
halutulle ajan kohdalle, mikä tekee mainostamisesta hallittua ja turvallista.
Budjetti kulutetaan sitten joko klikkipohjaisesti (klikkaus maksaa x euroa) tai
sitten mainosnäyttökertojen perusteella. Luonnollisesti jos käytät
mainoskumppania apuna ottavat he työstään oman hintansa. Ammattitaidon ja
hintalapun kohdalla onkin kuulemani mukaan sitten hyvin paljon vaihtelua ja
tämäkin selviää kokeilemalla.
Olen myös tavannut tapauksia missä yrittäjä on hyödyntänyt
omaa henkilökohtaista profiilia mainonnan välineenä Facebookin eri
keskusteluryhmissä. Keskustelun avaus ja oman sivuston mainostaminen ei maksa
tällä keinoin mitään, ja onkin yllättävän tehokas tapa isoissa keskusteluryhmissä.
Hyvä teksti Arto! Teksti oli hyvän pituinen ja se säilytti mielenkiinnon loppuun asti joka on mielestäni tärkeää blogia lukiessa. Olit myös selvästi panostanut tekstiin ja tietoon, jota keräsit kattavasti.
VastaaPoista