Facebook markkinointi

Kirjoittaja Arto Ala-Seppälä

Tänä päivänä mobiililaitteet ovat arkipäivää ja niin myös Facebook. Tietenkin on olemassa oma joukkonsa, jotka eivät käytä Facebook tai ylipäätään älylaitteita erisyistä ja näistäkin saisi varmasti aikaan oman keskustelunsa. Tätä aihetta hieman sivutetaan, kun allamme nyt tarkastelemaan Facebookin markkinoinnin mahdollisuuksia hyvinkin pintapuolisesti.

Pähkinä kuoressa Facebook listaa omalla sivutollaan että 1,66 miljardia ihmistä käyttää Facebookia päivittäin, sekä 2,5 miljardia ihmistä käyttää Facebookia kuukausittain. Sen lisäksi yli 7 miljoonaa mainostajaa on aktiivisia eri Facebook -palveluissa. Senni Niemi on kasannut Meltwater.com blogiin mielenkiintoisen katsauksen suomalaisten sosiaalisen median käytöstä. Tämän pohjalta selviää, että noin 2,7 miljoonaa suomalaista käyttää Facebookia.

Pelkästään yllä olevia lukuja tarkastelemalla voidaan hyvin nopeasti todeta, että yrityksellä on aiheellista olla mukana Facebookin ihmeellisessä maailmassa tavalla tai toisella. Yrittäjänä jos sinulla on kuitenkin aika kortilla, niin kehottaisin kääntymään suoraa osaavan tekijän puoleen.

Yleensä kun puhutaan markkinoinnista Facebookissa, niin mieleen juolahtaa hyvinkin yksioikoinen kuva mainoksesta mikä vilahtaa muiden Facebook julkaisujen välissä. Todellisuudessa konepellin alla jyllää paljon enemmän asioita mitä tavantallaaja ja sovelluksen arkikäyttäjä osaakaan odottaa. Kannustankin jokaista aiheesta enemmän kiinnostunut sukeltamaan Facebookin oman sivuton syövereihin tutkimaan asiaa.

Yksiselitteisesti Facebook markkinointi on kohderyhmä mainontaa. Kaikki lähtee liikkeelle Facebook-sivustosta, mikä on yrityksen verkkosivu Facebookin sisällä, missä voit olla yhteydessä yhteisöösi ja kertoa esimerkiksi uusista palveluista.

Tämä jälkeen lähdetään kohdentamaan mainoksia joko kaikille käyttäjille tai vain halutulle ryhmälle. Määrittely tapahtuu esimerkiksi kohderyhmän iän, kiinnostuksen kohteiden, sijainnin ja aiempien sivusto käyttäytymisen mukaan. Eli kohdennetaan erityyppisiä mainoksia Facebookin käyttäjistään keräämään tietoon perustuen. Tämä on myös se aihe mikä vetää osalle porukasta ”folio-hatun” päähän.

Facebook tarjoaa myös kattavat työkalut mainosten luomiseen, kävijätietojen seuraamiseen, sekä työkalun kiireiselle yrittäjälle millä etsiä sopiva markkinointikumppani avuksi. Tavoitteena on kohdentaa mainonta niin hyvin, että saadaan käyttäjä ohjattua sivustollesi yhteydenottokanavaan.

No mitä Facebook markkinointi sitten maksaa?

Facebook-sivuston ylläpito ja siellä vuorovaikuttamminen ei maksa muuta kuin aikaa ja vaivaa. Ja tämä pitääkin olla kunnossa ennen kuin maksettua mainontaa kanttaa lähteä suunnitelmaan.

Mainonnan hintaa lähdin selvittämään Sales Communications sivustolta, ja sieltä sainkin varsin kattavan paketin käsiini. Heidän blogissaan vastaus oli erittäin tyhjentävä: ” Kuinka paljon näkyvyyttä tai klikkejä asettamallasi budjetilla saa, selviää vain kokeilemalla.”

Mainonta Facebookissa on kuitenkin heidän mukaansa halpaa verrattuna moneen muuhun mainoskanavaan. Mainonnassa valitaan haluttu budjetti halutulle ajan kohdalle, mikä tekee mainostamisesta hallittua ja turvallista. Budjetti kulutetaan sitten joko klikkipohjaisesti (klikkaus maksaa x euroa) tai sitten mainosnäyttökertojen perusteella. Luonnollisesti jos käytät mainoskumppania apuna ottavat he työstään oman hintansa. Ammattitaidon ja hintalapun kohdalla onkin kuulemani mukaan sitten hyvin paljon vaihtelua ja tämäkin selviää kokeilemalla.

Olen myös tavannut tapauksia missä yrittäjä on hyödyntänyt omaa henkilökohtaista profiilia mainonnan välineenä Facebookin eri keskusteluryhmissä. Keskustelun avaus ja oman sivuston mainostaminen ei maksa tällä keinoin mitään, ja onkin yllättävän tehokas tapa isoissa keskusteluryhmissä.

Kommentit

  1. Hyvä teksti Arto! Teksti oli hyvän pituinen ja se säilytti mielenkiinnon loppuun asti joka on mielestäni tärkeää blogia lukiessa. Olit myös selvästi panostanut tekstiin ja tietoon, jota keräsit kattavasti.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

WhatsApp markkinointi