Instagram markkinointi
Kirjoittaja Niko Kalliolepo
Facebookin omistama Instagram-kuvapalvelu on
kasvattanut suosiotaan räjähdysmäisesti viime vuosina, minkä takia myös
Instagram-markkinointi on nostanut päätään yhä useammin. Vuoden 2018 alkuun
Instagram oli nopeimmin kasvava sosiaalisen median alusta. Instagramissa on jo yli miljardi päivittäistä
käyttäjää palvelussaan. Tämä
tarkoittaa sitä, että yrityksesi relevantti kohdeyleisö löytyy hyvin
varmasti Instagramista. Palvelun uusien (niin orgaanisen kuin maksetun
mainonnan) työkalujen ansiosta – tarinat ja IGTV, julkaisut ja mainonta.
Instagram oli 2010-luvun neljänneksi ladatuin sovellus, suosituimpia olivat
vain Facebook, Facebook Messenger ja Whatsapp.
Miksi Instagram markkinointi kannattaa?
Instagram
kasvaa vauhdilla ja sen käyttäjät ovat erittäin aktiivisia. Instagramilla on
500 miljoonaa käyttäjää päivässä. Vaikka Facebook on edelleen yksi
kustannustehokkaimpia mainosalustoja, on Instagram-markkinointi kuromassa väliä
umpeen nopealla tahdilla.
Instagramin
tarinat-alustalla videoiden kulutus on huomattavaa. Pelkästään Instagramin
tarinat-alusta on kasvattanut päivittäisen käyttäjäkuntansa viime kevään 150
miljoonasta 400 miljoonaan syksyn alkuun mennessä.
Näkyvyys
Instagramissa on siis huimaa ja itsekin sitä käyttäessä törmää jatkuvasti
mainoksiin, jotka herättävät mielenkiintoa.
Miten tavoittaa kohderyhmä Instagramissa?
Instagram
markkinointia aloittaessa on tärkeää määrittää kohderyhmä tarkkaan, jotta
Instagram tavoittaa heidät. Ajattelemalla kohderyhmän tuotteeni ja/tai palvelun
kannalta: Minkälaisia ihmisiä potentiaaliset asiakkaasi ovat? Mistä he
ovat kiinnostuneita ja minkälaisia kuvia ja videoita he julkaisevat? Pitäisi
miettiä, että miten ja kenet tavoitat. Julkaistussa sisällössä tulisi
näkyä se, mitä yritys edustaa. Puhelimet ja laitteet, joita käytämme, kerää
jatkuvasti tietoa ja käyttäytymistä ihmisistä, joka auttaa oikealle
kohderyhmälle mainostamista. Esimerkiksi 18 v poika etsii tietoa yökerhoista,
silloin Instagram käyttää saatua tietoa hyväksi ja näyttää tälle yökerhojen
mainoksia.
Tapoja
saada Instagram-profiili näkyville:
·
Seuraamalla profiileja, jotka ovat alan kannalta mielenkiintoisia
·
Osallistumalla kanavalla keskusteluun ja kommentoimalla muiden kuvia
·
Julkaisemalla jatkuvasti ja säännöllisesti materiaalia
·
Julkaisemalla mielenkiintoista materiaalia kohderyhmälle kolmesta neljään
kertaa viikossa profiilissa ja tarinoissa kerran päivässä.
·
Käyttämällä 30 hashtagia, jotka kiinnostavat kohderyhmää ja
tukevat kuvia ja videoita
·
Julkaisemalla kuvia ja videoita monilla alustoilla Instagramissa: oma
profiili, Tarinat, Live sekä IGTV.
·
Mainostamalla Instagram-tiliä muissa
kanavissa kuten Facebook, Twitter, Yms.
·
Yhteistyö tunnettujen henkilöiden kanssa
Minkä hintaista markkinointi
on?
Instagram mainokset
tehdään Facebookin mainosalustalla. Hinnoittelu on siis samaa, kun
Facebookissa. Kun mainosta luodaan, voi valita kokonaisbudjetin tietylle
ajalle, tai päiväbudjetin. Esimerkiksi halutaan käyttää 500 euroa markkinointiin,
voit valita käytettäväksi 500 euroa ajalle 6.11-21.11. Optimointi ja
hinnoittelu määrittyvät valitun kampanjatavoitteen mukaan. Budjettia kannattaa
laskea ja miettiä että yksi mainos maksaa vähintään 5e/päivä. Näin pystyisi
laskemaan budjettia ja kampanjan laajuutta. Instagram on melko kustannustehokas
markkinointialusta, koska pienellä summalla tavoittaa paljon ihmisiä ja
näkyvyys on varmaa. Silti mainontaan kannattaisi panostaa rahallisesti jolloin
näkyvyys olisi laajempaa ja paremmin kohdistettua.
Mainostaminen
Markkinointia
kannattaa miettiä tarkkaan ja siitä on hyvä olla tarkka suunnitelma. Kuviin ja
teksteihin panostaminen on tärkeää, jotta mainoksen kohteella pysyy
mielenkiinto. Mainoksissa kannattaisi pitää selkeä linja ja toteuttaa ulkoasua,
josta selviää millainen brändi on kyseessä.
Kukaan ei halua seurata profiilia josta ei pidä, siksi ulkoasulla ja
brändäyksellä on iso merkitys. Myös mainostamisen pitäisi olla jatkuvaa, jotta
Instagram kohtelee hyvin ja esittää yritystä paljon ihmisten seinälle.
Kiitos Niko! Tämä on hyvä ja tiivis paketti Instagram markkinoinnista. Yllätyin kuin sujuvasti aihe jatkui ensimmäisestä blogijulkaisusta. Erityisesti pidin osiosta missä listaat tapoja saada Instagram-profiili näkyville.
VastaaPoista