WhatsApp markkinointi
Kirjoittaja Arto Ala-Seppälä
WhatsApp -viestintä sovelluksena on monelle älylaitekäyttäjälle tuttu.
Kuitenkin olen huomannut, että yllättävän harva on kuullut Whatsapp Business
versiosta, mikä on räätälöity helpottamaan yrityksen ja asiakkaan välistä
kommunikointia.
WhatsApp Business on siinä mielessä olennainen kanava, että
yhtä paljon käyttäjiä suomessa löytyy whatsapp:sta kuten myös Facebookista. WhatsApp
kuulukin tänä päivänä Facebookin sovellusperheeseen.
Yritysprofiilien kautta voidaan jakaa yrityksen yhteystiedot,
pyörittää asiakastuki ”chattiä”, lähettää ilmoituksia esimerkiksi palveluista
ja niiden etenemisestä. WhatsApp
Business on suunnattu pienyrityksille ja kaiken lisäksi se on vielä
maksuton. Myös keskisuurille ja suurille yrityksille on oma sovelluksena.
Asiaan perehtyessä ehdottomasti kirkkaimmaksi ajatukseksi
nousee WhatsApp linkin yhdistäminen esimerkiksi yrityksen Facebook -sivustoon
tai -mainokseen. Tämä toimii ikään kuin verkkosivujen chat -ikkunan tapaan.
Toki yrittäjälle tämä on siitä mukavampi, kun asiakas on WhatsApp ympäristössä,
niin oletettavasti ei odota vastausta yhtä nopeasti kuten chatissä. Yrittäjälle
aukeaa mahdollisuus palata asiaan hieman myöhemmin. Sivuston mukaan
mainostoiminta on kuitenkin maksullista.
WhatsApp Business luomiseen löytyy erityisiä ohjeita Facebookin
for Business sivustolta. Viestintäkanava tämä on minusta erityisen
hyvä pienyrittäjille, joka toimii suoraviivaisesti asiakkaiden kanssa. Samalla saadaan
eroteltua vapaa-ajan viestintä työ- ja asiakasviesteistä sovellusten välillä.
Näin ei mene ”puurot ja vellit sekaisin.”
Kyseinen palvelu on minulle täysin tuntematon, joten tämä lyhyt ja ytimekäs teksti kertoi hyvin siitä. Tekstiin oli hyvin kerätty kaikki olennainen tieto appiin liittyen ja se olisi hyvä jokaiselle, joka ei ole kuullut palvelusta. Hyvää työtä!
VastaaPoista